ISH TO DARE

De opleiding  Lifestyle Studies is opgebouwd in 6 periodes met tussenliggend 3 lifestyle weken. Deze weken hebben elk een eigen thema: dromen, durven en doen. De eerste week stond in het teken van dromen. Onze dromen voor de toekomst, ons ideaalbeeld voor de wereld en de millennium doelen. In deze blog ga ik jullie meer vertellen over de afgelopen lifestyle week. Deze stond in het teken van durven, lef en uit je comfort zone komen.

DAG 1: SURVIVAL SITTARD

De eerste dag begon in alle vroegte op het survival terrein in Sittard. Dit op zichzelf was al een hele lef uitdaging om op tijd op de bestemming aan te komen en daarna het ontmoeten van je groepje waar je de hele dag mee op zou trekken. In het groepje zat een klasgenoot en dus moesten we elkaar eerst leren kennen. Dit door middel van een spelletje waarbij je je naam aan een bijvoeglijk naamwoord moest koppelen, dit moest ook nog iets over je persoonlijkheid vertellen. Leuk vond ik het om alle nieuwe mensen te leren kennen en ook om te horen wat zij zelf kozen als naamwoord.

Het eerste spel was een grote uitdaging, buiten het lef om was het een project op zich om dit voor elkaar te krijgen. Er stond een boom van ruim 3 meter hoog met een autoband hieromheen. De uitdaging was om de band zonder de boom aan te raken of omliggende spullen te gebruiken de band van de boom af te krijgen. Helaas was het geen optie deze om te zagen al vond ik dit zelf een goede oplossing. In deze uitdaging hebben wij als groepje het lef getoond door te zeggen dat we, na een half uur proberen, deze opdracht op wilde geven. Het leek een onmogelijke opgave in een groepje met kleine meiden en maar twee mannen. Later hoorde ik van andere groepjes dat zij het wel was gelukt door middel van omliggende boomstammen te gebruiken of bij elkaar op de schouders te gaan staan. De boomstammen mochten wij niet gebruiken en zelfs op de schouders waren we niet groot en sterk genoeg de band zo hoog te krijgen dat we hem er af kregen. Helaas en met een vervelend gevoel vertrokken we naar de volgende uitdaging.

De trustfall, het begon onschuldig en leek niet zo spannend met een oefening waarin je in duo’s gezet werd. Je moest de andere erop vertrouwen dat zij jou op zouden vangen terwijl jij je stijf als een plank naar achteren liet vallen. Ik vind het moeilijk om vreemde mensen te vertouwen en hierin heb ik dan ook het lef getoond om een wildvreemde het vertrouwen te geven dat ik normaal niet makkelijk geef. Daarna gingen we op een hoger niveau over, vanaf een hoogte van 1.40m vielen een drietal mede studenten naar achteren terwijl wij ze op de grond op vingen. Voor de studenten die dit hebben gedaan was dit volgens hen zelf zeker een lef ervaring en erg gaaf om te doen.

Onze survival dag vervolgde wij door de klimtuigjes en helmen op te zoeken om de grote ladder en hoge paal te beklimmen. Helaas was er maar plek voor 3 studenten om mee te doen aan dit onderdeel. Wel zijn we langer bezig geweest met het onderdeel op de grootte paal. Het was de bedoeling dat we met zijn vieren op een klein platform zouden gaan staan. Ik was de tweede die deze uitdaging aan ging. Het was voor mij een lef ervaring omdat ik nog nooit eerder geklommen heb en zeker niet op zoon hoogte. Ik vond het erg leuk om te klimmen maar het platform was een probleem voor mij omdat ik het erg klein vond. Dus toen ben ik er vroegtijdig af gesprongen. Toch ben ik blij dat ik hier aan mee heb gedaan omdat ik nu mijn grenzen beter heb leren kennen.

324

De dag werd afgesloten met een aantal kleinere spellen zoals het knijperspel, iedere student bevestigde een tweetal knijpers aan zijn of haar jas en het spel was om zo snel mogelijk de andere studenten uit te schakelen door de knijpers af te pakken. Dit had hetzelfde doel als het neuzenspel tijdens de afsluiting, het lef om in elkaars persoonlijke ruimte te komen. Ook was het fijn om even te bewegen in verband met de kou. Vervolgens hadden we een afsluiting met de hele groep waarin alles nog werd geëvalueerd en bedankt.

DAG 2: LEF-WORKSHOP

De LEF-workshop werd vrolijk gestart met een leuke begroeting en Egbert Edelbroek stelde zichzelf voor. Als opwarmertje begonnen we met een vraag die lef vergt voor je  buurvrouw. Mijn vraag was op wel moment ik lef moest tonen, hiervoor gebruikte ik mijn werk in de winkel als voorbeeld. Het kan een uitdaging om eerlijk te zijn tegen mensen die dit misschien niet willen of fijn vinden om te horen. Mijn vraag voor mijn buurvrouw was wat stoerste-gaafste ervaring ooit was. Na dit rustige begin kregen we een aantal theorie onderdelen over lef. Zo ook over de 5 verschillende vormen van lef: fysiek lef, psychologisch lef, zakelijk lef, sociaal lef en  innovatief lef. Erg leuk waren ook de voorbeelden die Egbert hierbij gebruikte. Hij vertelde veel over zichzelf en dat hij veel lef heeft getoond toen hij mee heeft gedaan aan ‘Herken de homo’ op tv.

In de pauze hoorde we al iets over snoepjes van elkaar op eten en dit vond dan ook meteen na de pauze plaats. Er werden 6 stoere meiden met lef voor de klas gevraagd die zichzelf wel lef vonden hebben. Zij werden uitgedaagd om een snoepje in hun mond te doen, op hun hand te leggen en die van hun buurvrouw op te eten. De 6 meiden in het midden deden hier allemaal aan mee maar niet geheel van harte. Wel vonden ze het stoer dat ze het toch hadden gedaan, zeker omdat het goed voor je weerstand is! Zij hebben hierbij allen lef moeten tonen omdat zij ten overstaan van ons allemaal een snoepje op aten dat iemand anders al in zijn mond had gehad. Iets dat je niet elke dag doet.

Daarna werden nog 2 meiden voor de klas geroepen die met hun borst een pijl tegen een plank kapot drukte. Vanaf de zijlijn zag het er niet gevaarlijk uit, maar de meiden vertelden dat ze het erg spannend vonden en dat zij zeker lef hebben moeten tonen om dit te doen. Er is dan ook maar een pijl kapot gegaan.

Het leukste gedeelte vond plaats aan het einde van de workshop. Egbert vertelde over zijn workshop bij de ijs man die erg bekend is om zijn stunts met ijs. Je voeten zijn er eigenlijk niet voor gemaakt om schoenen en sokken te dragen omdat van vroeger uit je voeten door de grond door kregen dat het bijna winter werd. Dit gebeurde zodat het lichaam wist dat zij energie moesten sparen en een hogere weerstand moesten maken. Omdat wij tegenwoordig altijd schoenen dragen weet ons lichaam het later. Hieruit concludeerde hij dat het gezond is voor je en goed voor je weerstand om regelmatig buiten op blote voeten te lopen en hij doet dit dan ook regelmatig.

7690

Hij daagde ons allemaal uit om samen met hem buiten om het schoolgebouw twee rondjes op blote voeten te lopen. Het was die dag maximaal 5 graden en dus erg koud. Ik ben een koukleum en heb het niet op voeten dus heb zeker lef getoond door hier aan mee te doen. Niet iedereen heeft aan deze opdracht mee gedaan wat ik erg jammer vond. Ik vond het namelijk een erg gave ervaring. Het eerste rondje deed het erg veel pijn en voelde het een beetje alsof je op naalden liep. De tweede ronden begonnen mijn voeten verdoofd te voelen en leek het alsof mijn voeten dronken waren! Erg blij was ik toen ik mijn schoenen weer aan mocht. En toch ben ik nog steeds erg trots dat ik hier aan mee heb gedaan.

DAG 3: VRIJ

DAG 4: BREDA

Ik was onderdeel van groep 4 die de eerste dag elkaar ontmoeten op het station in Breda. Hier hebben wij de een cafeetje opgezocht om te beginnen aan de opdrachten. De lef ervaring deze dag was het samenwerken met mensen die je niet kent. Ondanks de onbekende heb ik een erg fijne samenwerking met mijn groep gehad. Wij zijn gaan kijken vanuit bekende en belangrijke punten in Breda om vervolgend convergerend een quick storm te uit voeren. Deze opdrachten zijn het geworden:

image

Opdracht 1 Park Energizer:
de woorden op de buitenkant van het café in het park uitbeelden en vastleggen! (bijv. koffie). waarom lef; een fysieke activiteit die aandacht trekt van de parkbezoekers. Je bent creatief bezig met het bedenken hoe je het gaat uitbeelden. We beginnen rustig om jullie op te warmen. Foto’s worden geplaatst op Twitter.

Opdracht 2 Niet plaatsgebonden:
Wat betekend voor jou lef? Dit moet je vragen aan 3 inspirerende personen in Breda. Zet diegene op de foto en vertel ook het verhaal waarom diegene inspirerend is voor jullie. Ook een kort interview die over LEF gaat van die persoon. Zet een quote + foto van elk persoon op twitter! Waarom lef; vreemde mensen aanspreken.  Dat ze jou toelaten in hun comfort zone en persoonlijke verhalen vertellen.

Opdracht 3 Object ruilen:
We beginnen met een aansteker En deze moet geruild worden tot een steeds waardevoller object. Maak de uitdaging voor jezelf zo groot mogelijk. Ruil minimaal 5 keer. Maak van elke ruil een foto en zet deze ook op Twitter! Tip; maak dit object zo groot/ leuk mogelijk. Dit kan van pas komen bij een van de volgende opdrachten! Waarom lef: je hebt lef nodig om mensen aan te spreken en hen te vragen om de aansteker te ruilen voor een ander object. We willen mensen overtuigen dat zij hun tas opentrekken en een stukje van zichzelf door willen geven. Dit is een vorm van lef van beide kanten.

Opdracht 4 Kerstboomactie:
Bij bedrijven/ winkels vragen om een gift voor onder de kerstboom ( op de grote markt).  Hebben deze winkels iets om mee te geven ( promoot het als een reclame actie, dat zij er baat bij hebben). Denk aan testers of kleine producten. Minimaal 5 verschillende cadeaus en pak deze in (er zijn genoeg plaatsen waar je gratis kan inpakken). Ga uit je comfort zone door winkels te benaderen. Zet alle gekregen ‘cadeaus’ op de foto. Waarom durf: wij willen op deze manier de quality of life in Breda verbeteren. Zowel voor de mensen die de cadeaus onder de kerstboom vandaan pakken, als ook voor de winkels aangezien zij op deze manier meer bekendheid zouden kunnen krijgen.

Opdracht 5 Promotie ILS:
Het is de bedoeling dat je een ‘lezing’ gaat geven over onze opleiding op het OLV Lyceum in Breda. Dit doe je in een klas. Je hebt op deze school een half uur om je voor te bereiden voor de lezing. Je gaat in deze lezing een klas uitleg geven over ILS en over de opdracht die je vandaag uit moet voeren. Benadruk ook de mannelijke kant van ILS. Google maps helpt bij het vinden van deze school! Maak ook een paar foto’s van de presentatie! Waarom lef: in korte tijd een presentatie voorbereiden en natuurlijk de opleiding in goede woorden promoten.

Na het brainstormen en convergeren zijn we gaan divergeren op haalbare en uitdagende lef opdrachten en ik denk dat we hier zeker in zijn geslaagd.

DAG 5: AMSTERDAM

Erg koud en vroeg was het na een lange frustrerende reis met vertraging fijn om aan te komen bij mijn groepje dat al stond te wachten. Zonder tijd te verliezen begonnen we vol goede moed aan onze opdracht die op het Leidscheplein op ons lag te wachten. Onze eerste opdracht begon als een tegenvaller. Onze opdracht was om op het terras mensen aan te spreken die alleen zaten. Helaas was het 10 uur in de ochtend en was er niemand op het terras te vinden. Dit hebben we opgelost door zelf een foto van ons alle alleen te maken. In deze opdracht hoorde lef te zitten maar helaas was het doordat het een verkeerd tijdstip was geen lef te ervaren. Een cafeetje hiernaast had de volgende opdracht voor ons.

1231

Opdracht 2 was al spannender. We kregen de opdracht om mensen van 5 verschillende nationaliteiten te filmen terwijl ze zeiden dat ze lef hadden. Deze opdracht hebben we onderweg naar de andere opdrachten gefilmd om tijd te besparen. In de bus kwamen we een spanjaard tegen die ons graag wilde helpen. Het was lef om hem aan  te spreken want hij was met zijn vriendin en had net zo goed nee kunnen zeggen. Tijdens een foto bij het Amsterdam woord vonden we een Mexicaan die het graag voor ons wilde doen en zodoende hebben wij het lef getoond om aan meerdere personen te vragen of zij dit wilde zeggen voor de camera.

De opdracht hierna konden we vinden bij de Mac Donalds, niet dus. Helaas had het groepje het minder goed geregeld en hebben wij een half uur staan wachten op een oplossing die Rudy uiteindelijk door de telefoon gaf. We moesten twee foto’s maken achter marktkraampjes op de Albert Cuijp markt. Deze opdracht was makkelijk uit te voeren omdat de marktkoop vrouwen heb geen probleem vonden dat we er even bij kwamen staan. De lef die we hebben moeten tonen tijdens deze uitdaging was het vragen aan de mensen.

2131241 23124213

In de Ici Paris konden we onze vierde opdracht vinden. Ook hier was het weer zoeken en van het kastje naar de muur gestuurd worden voordat we de opdracht in handen hadden. Er werd ons meteen verplicht een identiteitskaart af te geven om onze opdracht uit te kunnen voeren. De opdracht was om 3 foto’s te maken met mensen die in de spiegel keken en een aantal vragen wilde beantwoorden zoals wat zij mooi aan zichzelf vinden. Het was lef om de mensen te vragen om met ons op de foto te gaan. Gelukkig wilde de medewerker in de Ici Paris met ons op de foto.

image

De 5e opdracht en tevens de laatste werd voor ons bij de Bijenkorf op de beddenafdeling gelegd. Deze hebben wij helaas ook niet in onze handen kunnen krijgen. Dit omdat de Bijenkorf een erg groot bedrijf is en er dus niemand van op de hoogte was.

Over het algemeen vond ik de lifestyle week erg leuk, vooral het ontmoeten van nieuwe mensen en met hun de uitdaging aan gaan vond ik erg leuk. Jammer vond ik het wel dat ondanks dat Amsterdam zoveel mogelijkheden bied wij toch gelimiteerde opdrachten kregen. Toch heb ik genoten en ben ik van mezelf te weten gekomen dat ik redelijk wat lef in mijn lichaam heb zeker met het aanspreken van vreemde mensen.

23

Bedankt voor de leuke week van groepje4 en fijne feestdagen!

Leave a Reply

